De Ceuvel Woonboten, een prachtig voorbeeld van #omdenken

De Ceuvel is een duurzame broedplaats voor creatieve en sociale ondernemers op een voormalige scheepswerf aan het Van Hasseltkanaal in Amsterdam-Noord. In 2012 diende een groep architecten het winnende plan in voor een prijsvraag van de gemeente Amsterdam. Ze kregen het terrein voor 10 jaar te leen.
Nu is het een bruisende gemeenschap van ondernemers en kunstenaars met een groen hart, die eigenhandig hebben meegebouwd aan hun werkplekken in Amsterdam’s eerste circulaire kantoorpark. Het terrein bevat creatieve werkplekken, een cultureel centrum rondom duurzaamheid, een café-restaurant, ruimtes voor verhuur en drijvend hotel.
Op de voormalige werf realiseren we één van de meest unieke stedelijke experimenten in Europa. Oude woonboten zijn met fundering en al op het zwaar vervuilde terrein geplaatst, verbouwd tot duurzame werkplekken en verbonden door een meanderende steiger. Rondom de boten krijgen bodemreinigende planten vrij spel om de vervuilde grond te zuiveren. De Ceuvel is niet alleen een ‘verboden tuin’ die na 10 jaar schoner wordt achtergelaten, maar ook een speeltuin voor duurzame technieken: door duurzame technologie te integreren voorzien we zoveel mogelijk in onze eigen elektra en verwerken we ons eigen afval op innovatieve, nieuwe manieren.

#omdenken #diversiteitiskwaliteit #overheidfaciliteert #woonboot

Waterwonen en de natuur gaan goed samen.


Hoe meer mensen en kinderen bezig zijn met de natuur ,hoe meer men het wil beschermen en faciliteren en dat is wat waterbewoners dus doen, samen leven met de natuur.

#natuurinclusief #waterwonen

Dat dat juist zeer goed samen gaat, zie je hier ook in dit voorbeeld, de eendjes zitten liever op de ark dan in het riet.

Schoonschip:

Naast CO2 neutraal hebben ze ook bijvoorbeeld een Bijenhotel en veel sedumverwerking, waar weer veel vogels en insecten op afkomen.

Grachten van Smaragd

Ook hier wordt de natuur naar binnen gehaald: Alle woonboten een groendak! Een schitterend sieraad dat Amsterdam doet stralen, als verjaardagscadeau in 2025, wanneer de stad 750 jaar bestaat.

Woonbootbewoners Spaanse Polder willen niet ‘uitsterven’

Een ‘uitsterfbeleid’ is voor de gemeente Rotterdam de enige optie voor de woonboten in bedrijvengebied Spaanse Polder in Overschie. Dat is wat de zeven overgebleven booteigenaren te horen hebben gekregen van de wethouder Wonen, Bas Kurvers (VVD).

Ooit lagen er meer dan dertig woonarken in de Spaanse Polder. Nu zijn ze op twee handen te tellen, nog bewoond of inmiddels verlaten. Ze liggen ingeklemd tussen de bedrijfsloodsen en passen niet in het bestemmingsplan. Over de toekomst van de boten wordt al vele jaren gediscussieerd. 

Een belofte was dat de bewoners als groep een nieuwe plek zouden krijgen achter voormalig scheepswerf De Hoop in Schiedam. Snoeck Henkemans: “De planning was dat daar twintig boten zouden komen liggen; een mooie nieuwe plek voor Rotterdammers die graag op het water willen wonen. Er moest dan wel een stukje grond van Schiedam worden overgedragen, maar dat lag klaar en zou allemaal gebeuren. Dus dat was een heel vergevorderd plan, maar de gemeente heeft besloten dat dat te duur is.”

Gezellig, stil en rustig

Voor de eigenaren maakt het niet uit, verhuizen is goed, maar ze willen ook best blijven waar ze nu zijn, alleen niet in de uitsterfconstructie. Femke de Geus: “De ideale oplossing is vooral de meest haalbare, snelle oplossing. En als dat zou zijn hier blijven liggen ín het bestemmingsplan, zijn we daar hartstikke blij mee. We hebben het gezellig met elkaar, met de buren. En we zitten hier wel tussen bedrijven, maar op de momenten dat wij vrij zijn, ’s avonds en in het weekend, zijn die bedrijven dicht. Dus hebben we er geen last van, dan is het hier heel stil en rustig.”

Volgens de bewoners en de gebiedscommissie is het woord nu aan de gemeenteraad van Rotterdam. De Geus over de vraag of de woonbooteigenaren luidruchtig actie gaan voeren op het stadhuis: “Ik ben op dit moment nog heel netjes bezig met mailtjes sturen, maar misschien is het een idee, inderdaad: met spandoeken op de barricades.”

Artikel Rijnmond.nl

Overheid en samenwerking

Overheden en schippers van de bruine vloot verstevigen de samenwerking. Dat was de belangrijkste constatering op het symposium “Toekomst van de Bruine Vloot”. Onderzocht wordt hoe het varend erfgoed een rol kan spelen in het verwezenlijken van maatschappelijke ambities zoals waardevol cultuurtoerisme, er is geld ingezameld voor onderzoek naar alternatieve financieringsmogelijkheden en er werd, en passant, een initiatief gelanceerd om de vloot op de UNESCO werelderfgoedlijst te krijgen.

Werelderfgoed
Gedeputeerde Eddy van Hijum lanceerde de gedachte om de vloot op de UNESCO werelderfgoedlijst te zetten. “We hebben iets bijzonder hier in Nederland en daar moet meer aandacht voor komen. Erkenning van de vloot kan bescherming opleveren, maar ook de commerciële positie van de schippers verstevigen. Dat zal nodig zijn als we de vloot willen behouden en beter willen beschermen in een snel veranderende wereld.”

artikel scheepspost >

Westland toename van ligplaatsen?

Toen hij deze zomer in Amsterdam per toeval op een woonboot terecht kwam, zag hij opeens de ideale oplossing voor zijn probleem. “Ik werd verliefd op deze manier van wonen. Het geeft een gevoel van vrijheid op het water. En ik dacht: dit zou wel eens meer jonge starters in Westland perspectief kunnen geven.”

Beleid aanpassen

Maar vooralsnog staat in de algemene regelgeving van de gemeente Westland dat er drie woonboten in de gemeente mogen liggen. “Ik ben verschillende partijen gaan benaderen, en de gemeente zelf.” De VVD vindt ook dat er iets aan het startersprobleem in Westland gedaan moeten worden. “Het is tijd dat het beleid van de gemeente wordt aangepast. In elk geval moet onderzocht worden of en zo ja waar er in Westland meer woonboten kunnen liggen”, aldus raadslid Lianda Heijl (VVD).

Wesley heeft al een idee waar zijn boot moet komen te liggen. “Hier aan De Lee in De Lier is veel ruimte.” Op dit moment liggen daar al twee boten. “Maar er zouden er nog makkelijk drie of vier bij kunnen. En zo zijn er nog meer plekken in Westland. Maar daar moet de gemeente wel naar gaan kijken.”

#omdenken #waterwonen #erfgoedwaterwonen #meerbetaalbareligplaatsen #woonboot #woonark #woonschip

Artikel >

Amsterdam 2x zoveel betalen

Zo’n tweeduizend Amsterdamse woonbootbewoners hebben dit jaar een belastingaanslag ontvangen die enorm gestegen is. Het gaat om de precariobelasting, het geld dat betaald moet worden voor de ruimte die de schepen innemen. Ze vinden de verhoging oneerlijk en buiten alle proporties, maar wethouder Everhardt zegt dat hij uitvoert wat de raad heeft besloten.

Vanwege dit soort berichten, willen wij op de lijst van Immaterieel erfgoed van Nederland, om zo een betere rechtsbescherming te krijgen, hierdoor krijgen we een overheid, die een zorgplicht heeft en juist moet gaan faciliteren ipv zomaar belastingen te verhogen.

artikel AT5 >

 #omdenken #meerligplaatsen #NLerfgoed #overheidfaciliteren #waterwooncultuur 

#toekomstvisie #woonkeuzevrijheid #AT5 #Amsterdam #rechtsbescherming @everhardt

Hoe het idee ontstond …

Zomer 2020 we zitten in de lockdown en Nanette en ik zitten bij mij in Aalsmeer in de tuin aan het water met een hapje en een drankje en raken zo in gesprek over dat wij maar boffen, dat we zo buiten en vrij op een woonark wonen, we kunnen in ieder geval nog naar buiten…. en zwemmen.

Enfin het gesprek komt op het feit dat het wel steeds moeilijk wordt om een woonboot te kopen en het ook steeds duurder wordt, omdat er eerder minder dan meer ligplaatsen zijn en vooral dat dit allemaal zo verschilt per gemeente.

Komt dit nou door een imago-probleem? wij komen tot de conclusie dat we best wel trots mogen zijn, tenslotte is waterwonen een waardevolle en unieke woonvorm die behoort tot het Nederlands immateriële erfgoed, vanwege een eeuwenoude traditie en cultuur van wonen en werken op het water.

Deze eeuwenoude traditie en cultuur van wonen en werken op het water, heeft mede gezorgd voor de economische opbouw van Nederland, gezien ook de vele werkwoorden en gezegden in de Nederlandse taal.

Bijvoorbeeld alleen al in de provincie Friesland woonde en werkte er rond begin 20ste eeuw, 1900 schippersfamilies aan boord, in de Roef, van hun Skûtsjes.(1)
Het bekende skûtsjesilen komt hier uit voort, de Schipper van de deelnemende Skûtsje moet uit een Friese schippersfamilie komen.
Ook hebben wij nog steeds een grote bruine vloot, waarvan de meeste ex werkschepen zijn met een rijke historie.

Het bestaanrecht van vele stichtingen op het gebied van varend erfgoed en waterwonen: zoals Landelijke woonboten organisatie, Vlot, erfgoedhaven Rotterdam, Federatie varend Erfgoed Nederland, Skutsjesilen, Centrum varend erfgoed Hoorn.

Amsterdam heeft rond de 2800 woonschepen: In het in 2016 vastgestelde waterbeleid zet de gemeente in op het behoud van maritiem erfgoed, waaronder historische woonschepen, -vaartuigen en -arken, in Nederland totaal zo’n 18000 waterbewoners. buiten onze grote binnenvaart schepen waar mee men behalve varend woont ook nog werkt.

De gemeente Amsterdam vindt dat de geschiedenis van de stad ook op het water zichtbaar moet zijn. Monumentale woonboten moeten daarom voor de stad bewaard en bewoond blijven. Projectleider Martine van Lier: “Wij streven ernaar de buitenwereld te laten zien dat woonbootbewoners met veel geld en inspanning de geschiedenis van de stad mede in stand houden en geen waterzwervers zijn.’’ (bron Parool 6-12-2019)

Bij deze laatste opmerking blijkt maar weer anno 2019, dat er blijkbaar nog steeds een negatief beeld bestaat van de “waterbewoner”, zelfs nadat er jaren een Prins van Oranje op een ark gewoond heeft in de hoofdstad.

Gelukkig komen er ook wel nieuw projecten zoals schoonschip in Amsterdam Noord, geheel klimaat neutraal en energie zelfvoorzienend. Maar het is belangrijk dat de waterbewoners een kleurrijk en gemêleerd gezelschap kan blijven, met andere woorden ook betaalbaar en buiten de bestaande hokjes….. wel zo leuk!

Hierna kwam de vraag bij Nanette en mij op, staan we eigenlijk al op de lijst van immaterieel erfgoed van Nederland? Nee dus, wel de Strontrace en Skutsjesilen, maar nog niet ons gehele cultureel erfgoed waterwonen.

tja en toen……. kwam ik deze filosofische uitspraak tegen….

Rabindranath Tagore
Indiaas mysticus, dichter en Nobelprijswinnaar literatuur (1913) 1861-1941   

Je kunt de zee niet oversteken door alleen naar het water te staren.

aan de slag dus………..
Margreet Elfring